<<< 2006-2010

Warkauden Lehti 14.10.2009

Junnuleiri kiinnostaa vuodesta toiseen

 

Lunta ei tullut tiistaina edes lumiukontekotarpeiksi ja vähitellen se vähäkin muuttui loskaksi. Siksipä Junnuleiri oli osuva valinta viettää syyslomaviikkoa.

Tätä tilaisuutta käyttää hyväkseen parhaillaan 105 lasta, jotka ovat kokoontuneet Varkauden Urheiluseurojen perinteiselle, kolmesti vuodessa järjestettävälle, kolmipäiväiselle leirille, liikuntatalolle.

Leirejä on järjestetty vuodesta 1999 lähtien, jolloin Urheiluseuroilla töissä ollut Mikko Jokinen alkoi ideoida liikunnallista puuhaa lapsille.
Ensimmäisen kerran leiri toteutettiin hiihtolomaviikolla ja alku oli rohkaiseva, sillä mukaan tuli toista sataa 6-12 -vuotiasta lasta tutustumaan eri urheilumuotoihin ja hakemaan itselleen uusia virikkeitä liikunnan parissa

– Tällä leirillä on mukana 20 ohjaajaa seitsemästä seurasta. Lasten määrä on pysytellyt parhaimmillaan päälle sadassa, mutta jokin aika sitten oli niin huono vaihe, ettei leiriä voitu järjestää ohjaajapulan vuoksi, leirin koordinoija Minna Asikainen selvitti.

 

”En kai ole ollut vanhemmille niin paljon rasitteena”

Tämänkertaisella leirillä lajeina ovat futsal, judo, keilailu, sähly, sulkapallo, tanssi ja yleisurheilu.

Pinnallinen otanta lajien suosiosta lasten keskuudessa paljasti, että, kun ennen joukkuelajit olivat suosituimpia, ollaan nyt siirtymässä yksilöllisempään suuntaan ja varsinkin keilailu tuntui nuoria kiinnostavan.

Joukkuelajien puolustukseksi on mainittava, että utelu tehtiin ennen kuin sählyssä ja futsalissa oli päästy siihen odotetuimpaan vaiheeseen, eli pelaamaan.
Leirin vetäjissä on nuoria, joilla itselläänkin on ollut aikoinaan mahdollisuus osallistua leirille leiriläisinä.

Yksi vetäjistä, Kenttä-Veikkojen Jaakko Roponen, pysähtyikin hieman ihmettelemään kuinka häneltä on päässyt tällaiset leirit menemään ohi.

– En ole kai ollut vanhemmille niin paljon rasitteena, että olisivat loman ajaksi tänne tuoneet, ensimmäistä kertaa ohjaajana toimiva Roponen naureskeli.

Roponen ohjasi kahdeksanvuotiaita keilailun pariin. Ohjaaja piti huolta lähinnä järjestyksestä, sillä lapsilla into ison pallon pariin näytti olevan kova. Mitäpä heitä jarruttelemaan, kun kaatojakin näytti tulevan tuon tuosta.

– Aika usein on tullut täysiä kaatoja, timolalainen Ilari Kekäläinen kehaisi.

Uskottava se oli, sillä kuvan heitollakaan ei jäänyt kuin seiskakeila pystyyn.
– Olen leirillä kolmatta kertaa. Kahdesti olen ollut sisäleirillä ja kerran kesällä. Eniten odotin tätä keilailua. Tanssilla aloitimme ja seuraavaksi mennään kai sählyyn, vapaa-aikanaan breikkaava 8-vuotias Ilari tiesi.

Keilapallo sopii hyvin myös 8-vuotiaan könönpeltolaisen Eerika Laitisen käsiin.

– Ekakertaa olen tällä syysleirillä. Kesällä olen ollut kolmesti mukana. En tiedä vielä, mikä on mukavinta, mutta tämä keilailu ainakin on mukavaa.

Kuusivuotias Tiia Pehkonen opetteli futsaltaitoja ja päällä puskeminenkin alkoi jo luonnistua.

– Tämä on minulla ensimmäinen kerta, ihan mukavaa on ollut, kiteytti Tiia varmaankin muiden ikäistensä tunnot.

Sählyosuuden maalivahdin tamineissa aloittanut Otto-Ville Hämäläinen ei osannut sanoa, millaista ohjelmaa on edessä, mutta mukavaa varmaan, hän arveli.

– Keilailu on parasta, tanssi ja sähly ovat myös kivoja. Niin ja niitä lumiukkojahan ehtii tehdä varmasti ihan tarpeeksi ennen kuin seuraava hiihtolomaleiri koittaa.